Hva koster en nettside?

Hva koster en nettside?

En av de vanligste spørsmålene som dukker opp rundt webutvikling er
“hva koster en nettside?”. Det er flere ting som spiller inn for hva sluttprisen blir. En nettside kan koste alt fra 5000 kr til 250 000 kr.

For å kunne sette en pris på en nettside, så må man forstå verdien av den. Man kan enkelt sette sammen en nettside med en template, noen tjenester og et kontakt skjema. Denne nettsiden kunne godt kostet 5000 kr å produsere fordi det ikke ligger noen som helst baktanke om hva slags målgruppe som besøker den. 

Det som er vanskelig å forstå med nettsider er at det er veldig mye psykologisk som ligger bak en god nettside. En god nettside har ikke bare et flott design, men man har en gjennomtenkt kjøpsreise der man fører kunden fra start til slutt. 

Hva vil påvirke prisen av utvikling for en nettside?

Det er mange faktorer som spiller inn på hva en nettside vil koste. Det er alltid vanskelig å estimere hva prisen vil bli, men det kan være lurt å ha en buffer som man kan forholde seg til. Bufferen bør basere seg på en prototype. Denne prototypen bør utvikles på et tentativt timeestimat som justeres når man er enige om at det er klart til utvikling. Alt som kommer utenfor prototypen vil bli lagt til som ekstra timer. Dette gjør at det blir mindre fallgruve mellom deg som kunde og leverandør.

Vi har i denne artikkelen tatt utgangspunkt i at du ønsker en custom nettside som bygges fra bunn. Nettsiden skal skal ha som mål å ha en god kjøpsreise som konverterer leads til salg. Vi vil presentere x antall faktorerer vi mener er minimum for at du skal få en god nettside. Dette vil være utgangspunktet for en konkluderende pris. Det finnes mange andre type løsninger hvor du betaler en liten sum så får du en ferdig template som du kan sette ut i live etter et par dagers jobb. Ofte så får man det man betaler for. Ønsker man å tenke langsiktig, så anbefaler vi at man investerer tid og ressurser i en gjennomført nettside.

Vår utgangspunkt for pris på nettside

Konsept og ide (forprosjekt)

Et konsept eller en ide er det som virkelig skaper en rød tråd igjennom nettsiden. Et konsept kan for eksempel være at man ønsker å spille på at man er lokal bedrift i området. Få frem verdier, følelser og relasjoner som folk kjenner seg igjen i. Dette kan bidra til at de besøkende føler tilknytning til dine tjenester eller produkter som selges på nettstedet. Et konsept som er gjennomgående på nettstedet gir helhet og kan også brukes i markedsføringen ut i sosiale medier. 

Et forprosjekt bør inneholde:

Kjøpsreise

En kjøpsreise er minst like viktig som konseptet ditt. Hvordan brukeren tar opp informasjonen når de lander på nettstedet er utrolig viktig. Vi bruker cirka 3 sekunder på å ta en avgjørelse om vi ønsker å gå videre eller om vi går til neste nettside. Derfor må du presentere de tjenestene eller produktene som du mener er mest relevant for brukeren på forsiden. Her er det viktig å ha en balansegang hvor man ikke presenterer for mye, men veldig konkret. Vi klarer ikke å lese lange tekster før vi er virkelig interessert. Uttrykket “less is more” er et godt utgangspunkt du burde ha på forsiden av nettstedet. 

Grafisk design (template)

En nettside bør ha et grafisk design som gjenspeiler desingprofilen til din bedrift. Designet prises ofte opp etter hvor mange sider som må tegnes. 

En god måte å designe templaten i er Adobe XD eller Figma. Disse verktøyene tillater også brukertesting via prototype. Dette gjør at man kan lage brukertester til forskjellige målgrupper. Det fine med brukertestene er at du kan få tilbakemeldinger på designet før du går til utvikling.

Funksjoner

For å få bedre oversikt over hvilke funksjoner som skal være med på nettsiden, så anbefaler vi å sette sammen en kravspesifikasjon. Denne skal inneholde alle funksjonene som man må ha for å kunne lansere nettsiden. Kravspesifikasjonen vil bidra til å få bedre overblikk over hvor mye nettsiden kommer til å koste. Vi anbefaler at man prøver å beskrive hver funksjon så godt man kan. Dette bidrar til at det ikke blir avvik på antall timer og forventninger rundt utviklingen. 

Søkemotoroptimalisering

Når man utvikler et nettsted, så har man muligheten til å legge vekt på noe som heter søkemotoroptimalisering. Dette er en metodikk og retningslinjer Google har utviklet for å vise mer relevant innhold i sin søkemotor. 

Søkemotoroptimalisering er ikke noe man må ha med fra starten av, men er det ønskelig å være synlig i et konkurransedyktig marked på Google, så anbefaler vi at du investerer ressurser i dette.

Innhold

Innholdsproduksjon kan gjøres av en ekstern part eller så har du muligheten til å gjøre dette selv. Ofte kan man bli blind på sitt eget innhold, derfor kan det være fint å sende innhold videre til noen som kan se på skrivefeil, oppbygning og SEO for bedre resultat.

Innholdproduksjon kan være tekst, video og bilder. Ofte kan gode bilder eller video være med å heve nivået på nettsiden.

Hva koster en nettside? – Pris

Ved å sette sammen alle de aspektene vi har skrevet ovenfor, så kan man fort se at en nettside med veldig gjennomført markedsstrategi kan koste alt fra 40 000 kr til 250 000 kr. Prisen er vanskelig å estimere når hver nettside har forskjellige utgangspunkt og størrelse. Den letteste måten å komme frem til en pris er å ha et forprosjekt der man får gjort grundig research på omfanget. Det er alltid lurt å estimere litt over enn under på antall timer man kommer til å bruke.

Det finnes derimot billigere løsninger som Wix, Squarespace og flere hvor man kan bygge sin egen nettside. Forskjellen mellom det å få bygget en custom nettside og bygge sin egen er begrensninger på funksjoner, målrettet kjøpsreise og konsept. Det å investere i en nettside som treffer kundene dine er en investering i den digitale fremtiden og bedriften din.

En nettside trenger et raskt webhotell

Innhold

Vil du teste vår lynraske WordPress hosting?

Når nettsiden din blir satt i live hos oss, så vil den allerede da gå 2x-4x fortere på grunn av vår infrastruktur i bunn.

Spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss, så skal vi svare deg så godt vi kan.

Flere artikler

Feilsøking i Wordpress - Steg for steg
Du kan aktivere et loggsystem for feilsøking i WordPress. Du kan bruke loggen for å finne ut hvorfor feilen har...
10 tips for en raskere nettside
En treg nettside dreper nettsiden din. 48% av dine besøkende forventer at nettstedet ditt lastes inn på to sekunder eller...

Ekstern e-post server

Bedriftspakken leveres med e-post server som er koblet opp mot Mailgun. Dette er noe vi setter opp for deg helt gratis. Du kan sende 10 000 e-poster per måned via serveren. 

E-post transaksjoner kan da sendes fra hvilket som helst navn fra nettstedet ditt (f.eks support@dittdomene.no). Transaksjons e-poster kan være ordre, kontaktskjemaer, glemt passord og mer. 

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Service og driftstavtale

En service og driftsavtale er for bedrifter som ønsker en profesjonell Wordpress partner til å bistå med å holde nettsiden oppe til dagens standard. Vår oppgave er å sørge for at alt fungerer som det skal. 

En service og driftsavtale innebærer:
– Oppdateringer av template
– Oppdateringer av plugins
– Sikkerhet
– Personvern (GDPR)
– 14 dager backup
– Dedikert e-post server
– Egen support person for din nettside

Les vilkår og betingelser for service og driftsavtale >

Spørsmål om serviceavtale?

Intern e-post server

Alle våre utviklerpakker for Wordpress leveres uten en dedikert e-post server. Det betyr at alle e-poster sendes lokalt ut fra serveroppsettet. Problemet med å ha det lokalt er at det ofte kan havne i søppelpost eller under reklame.

Derfor anbefaler vi å ta i bruk en e-post tjenester som Mailgun, Mailjet, SendGrid, Pepipost eller annet.

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Hva er managed hosting?

Managed hosting betyr at vi i WordpressPilot håndterer oppsett, serveroppdateringer, optimalisering, ressursbruk og brannmur av ditt dedikerte område på en server.

Vi har dette oppsettet fordi du og ditt team skal kunne ha fokus på utvikling og ikke styre med feil på maskinvare, sikkerhetsoppdateringer og nettverksproblemer.

Vår oppgave er da å sørge for at din nettside er oppe og kjører 100% året rundt uten problemer.

Spørsmål om managed hosting?