Hvordan bli mer synlig og konvertere flere leads til salg? 10 gode tips!

salg-konvertere

Det å være synlig i et konkurransedyktig marked og konvertere leads til salg er alltid vanskelig. Det kommer stadig vekk nye metoder for hvordan man skal konvertere målgruppen sin til en potensiell kjøper. Vi skal i denne artikkelen bryte ned de 10 viktigste tingene for at du skal bli synlig og trigge målgruppen din. 

Man kan dele inn synlighet i to type deler. Det er selve markedsføringen og nettsiden din. Dette er begge to veldige viktige elementer for å få flere salg, men en nettside vil ikke være synlig uten markedsføring. Derfor burde man jobbe like mye med begge deler, så man har en rød tråd igjennom hele kjøpsreisen. 

Vår anbefaling er at du legger vekt på Google som din største markedsføringskanal, så jobbe aktivt med en kjøpsreise som forstår målgruppen din. Dette betyr at du dekker et behov eller en problemstilling. Les mer rundt hva vi anbefaler i listen nedenfor.

1. Du må være synlig på Google (SEO)

Det å være synlig på Google er det viktigste steget når det kommer til det å markedsføre seg. Eksisterer du ikke på Google, så eksisterer du ikke. Dette betyr at du må finnes på relevante søkeresultatet på side 1 for ditt marked.

Målgruppen din går på Google med et behov eller problemstilling som de ønsker å få løst så fort som mulig. 80% velger resultatene fra side 1 på sitt søk. Eksisterer du på side 2, så vil din eksistens være minimal. 

SoMe er en kanal med mange aktører hvor man har muligheten til å markedsføre seg. Men går man på disse kanalene for å dekke et behov eller en problemstilling? Dette gjør man på Google. 

For å putte det litt i perspektiv, så vil en facebookside med 1000 følgere kun ha 10% som ser postene du legger ut. Av disse 10%, så vil 10% igjen vil trykke på postene. Dette innebærer at det kan være mellom 5 til 10 stykker av de 1000 som gjør en handling rundt en post. For å anskaffe 1000 følgere, så krever det utrolig mye arbeid for veldig lite avkastning. 

Derfor anbefaler vi at du investerer tiden inn i søkemotoroptimalisering. Du kan lese mer om hvordan du skal søkemotoroptimalisere siden din her.

Google er verdens største søkemotor
2. En rask nettside er et must

Man skal ikke undervurdere det å legge penger i god hosting. Både Google og de besøkende setter pris på en nettside som responderer raskt. Google favoriserer nettsider som går raskt og putter disse nettstedene høyere i sin søkemotor. De nettstedene som går tregt straffes hardt. Google har strammet mer inn på dette de siste årene. De har for eksempel lagt mer vekt på at du også må ha et SSL sertifikat.

De som besøker nettsiden din forventer at den laster inn på under to sekunder. Bruker den lengre tid, så vil over 48% forlate nettstedet relativt kjapt.  Det er flere faktorer som avgjør om nettsiden er rask. Dette er for eksempel hvor bra hostingen er, hvordan templaten er kodet, hvor store bildene er på nettstedet og hvor mange eksterne lenker som blir lastet inn. Du kan lese mer om hvordan du kan gjøre nettsiden din raskere her.

3. En god kjøpsreise

De som besøker nettsiden din kommer via flere innganger, men oftest kommer den besøkende via førstesiden. Det er derfor viktig å legge vekt på de tingene du ønsker at den besøkende skal se først. Har du for eksempel 7 tjenester kan det være lurt å velge 3 av disse du favoriserer på førstesiden. Ofte presenterer man altfor mye informasjon på førstesiden slik at den besøkende drukner i informasjon. Ved å velge ut 3 hovedtjenester er det enkelt for den besøkende å ta opp informasjonen de blir presentert. Man må la den som besøker nettsiden finne hva han eller hun anser som relevant, så kan de gå mer i dybden etterhvert. Dette er hvordan man gjør et lead varmere i en kjøpreise.

For å finne ut hva man skal legge vekt på bør man tenke som forbrukeren. Hva vil forbrukeren gjøre når den går inn på nettsiden? Ønsker man å få dekket et behov eller har man en problemstilling man ønsker svar på? Svar på dette spørsmålet, så finner du ut hva du skal presentere først.

Ta for eksempel WordPresspilot sin forside:

  • Et hovedbilde med 2-3 call-to-actions knapper som presenterer det viktigste av våre tjenester og bedriften. Vi har lagt vekt på at de som besøker nettsiden kan foreta en test av nettsiden sin og se våre tjenester. Det er det som vi anser som det viktigste for de som besøker oss.
  • Seksjon om oss eller tjenestene vi selger.
  • Seksjon med nyheter eller artikler
  • En call to actions boks hvor man legger opp til en trigger rundt om man har et spørsmål rundt våre tjenester.

Forsiden består da av kort og konsist informasjon som vi ønsker skal skape en trigger til å utforske mer av våre tjenester. 

4. En tydelig visjon og misjon

For at kunder skal bygge en relasjon til din bedrift og dine tjenester, så er det viktig å ha en visjon og en misjon. En visjon skal fortelle hvorfor man driver selskapet. Mens misjonen bygger på visjonen ved å konkretisere hva man skal levere av tjenester og produkter.

Visjon og misjon er ofte ment for bedriftens interne bruk, men dette vil fort smitte over på kundene via kommunikasjonen bedriften har utad. Har man en tydelig visjon, så vil kundene kjenne igjen bedriften lettere på grunn av kjerneverdiene.

5. Nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan være en fin metode å oppdatere brukerne med nytt om bedriften, produktene eller tjenestene dine. Den som mottar nyhetsbrevet skal føle at innholdet har nytteverdi i forhold til deres behov eller problemstilling. Hvis et nyhetsbrev blir sendt ut til flere personer som egentlig ikke er interessert i det du sender ut, så har det skjedd en feil et sted.

Når du skal få folk til å melde seg på nyhetsbrev, så må man ofte skape en trigger. Denne triggeren burde utarbeides på den måten at brukeren får lyst til å melde seg på fordi det gir noe verdi.

Ofte så har man en popup med nyhetsbrev når man laster inn nettsiden for første gang. Problemet med denne type nyhetsbrev er at brukeren ofte ikke er klar for å melde seg på nyhetsbrevet ennå fordi den ennå ikke er et varmt lead. Brukeren må bli kjent med bedriften, tjenestene og produktene for å forstå hvorfor det kan være lurt å melde seg på nyhetsbrevet. Et nyhetsbrev skal tvinges på, men skal føles ut som man vil være med.

Det finnes mange type mailtjenester hvor du kan sende ut nyhetsbrev til brukerne dine. Vi anbefaler Mailchimp og Mailgun for utsending av nyhetsbrev. Mailchimp er for de som vil ha det enkelt mens Mailgun er for mer avanserte utviklere.

6. CRM-system

CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management. Et CRM-system skal hjelpe bedriften til å få bedre kundelojalitet, konvertere kalde til leads til salg og redusere kostnader.  

Det finnes veldig mange forskjellige typer CRM-system med mange muligheter for hva du kan gjøre ut mot kunde og internt. Målet med et CRM-system er å få mest mulig innsikt i målgruppen din, så du kan følge de opp fra lead til salg.

Data som samles inn et CRM-system kan være:

  • Kundeinfo
  • Se hva slags kjøpsmønster brukeren har
  • Hvilke sider de har besøkt
  • Hvor lenge de har vært der 
  • Skjemaer de har fylt inn
  • Når man snakket med kunden sist
  • Hvem som snakket med kunden
  • Notater rundt kunden, f.eks “ønsker ny nettside”.


Når man skal velge et CRM-system, så er det mange prisklasser man kan velge mellom. Zapier har skrevet en fil artikkel om hvilket CRM-system du burde velge. Det er ikke alltid at dyreste er best, men de reflekterer veldig rundt hva som passer ditt behov. Du kan lese artikkelen her. 

7. Artikler eller blogginnlegg med nytteverdi

For å bli synlig på Google, så bør man skrive artikler eller innlegg som er relevant for målgruppen din. Målet er at din nettside dukker opp når man søker på et spesifikt søkeord som gjelder din tjeneste eller produkt. 

Målgruppen din vil alltid ha noe som er gratis og er ofte egoistiske. Dette betyr at du må gi forbrukeren nytteverdi som kan føre til at de ønsker å kjøpe det du selger.

Et eksempel på hvordan dette fungerer i praksis:

Bedriften Søstrene Miljeteig har en nettbutikk hvor de selger forskjellige ullprodukter og diverse.

De har skrevet en artikkel om hvordan man skal strikke en ullgenser. Denne kommer da opp på side 1 på følgende søk: «Hvordan strikke en ullgenser». Denne gir da nytteverdi til de som ønsker å strikke en ullgenser, men så kanskje de trenger ull til genseren. Da går de i nettbutikken deres og kjøper ull. 

Dette er veldig fin måte å bli synlig på via google’s søkemotor. Det anbefales å ha mange artikler, men kvalitet kommer alltid foran kvantiet. Bruk mye tid på å skrive gode artikler eller innlegg.

8. Analyse og innsikt

For å bli bedre på synlighet og konvertering av leads, så må man bruke en del tid på analyse. Man må forstå hvor brukeren legger igjen sin tid og hvor man kan gjøre det bedre. Vi anbefaler da Google Analytics installert på nettsiden. 

Google Analytics vil være en av de kanalene du samler inn mest data rundt målgruppen din. Du vil kunne se kundens atferd, brukeropplevelse og hvor de hopper av. Google Analytics vil hjelpe deg å forme din suksesstrategi og hjelpe deg til å oppdage ting du ikke visste om målgruppen.

Google Analytics er arbeid du alltid må jobbe med. Man må evaluere og forbedre kontinuerlig fordi forbrukerne endrer stadig kjøpsvaner.

Innhold

Vil du teste vår lynraske WordPress hosting?

Når nettsiden din blir satt i live hos oss, så vil den allerede da gå 2x-4x fortere på grunn av vår infrastruktur i bunn.

Spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss, så skal vi svare deg så godt vi kan.

Flere artikler

Feilsøking i Wordpress - Steg for steg
Du kan aktivere et loggsystem for feilsøking i WordPress. Du kan bruke loggen for å finne ut hvorfor feilen har...
Rankmath SEO WordPress - Guide for å bli synlig på Google
Før var søkemotoroptimalisering en manuell jobb som ga deg en fordel som mange andre ikke orket å styre med. Nå...

Ekstern e-post server

Bedriftspakken leveres med e-post server som er koblet opp mot Mailgun. Dette er noe vi setter opp for deg helt gratis. Du kan sende 10 000 e-poster per måned via serveren. 

E-post transaksjoner kan da sendes fra hvilket som helst navn fra nettstedet ditt (f.eks support@dittdomene.no). Transaksjons e-poster kan være ordre, kontaktskjemaer, glemt passord og mer. 

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Service og driftstavtale

En service og driftsavtale er for bedrifter som ønsker en profesjonell Wordpress partner til å bistå med å holde nettsiden oppe til dagens standard. Vår oppgave er å sørge for at alt fungerer som det skal. 

En service og driftsavtale innebærer:
– Oppdateringer av template
– Oppdateringer av plugins
– Sikkerhet
– Personvern (GDPR)
– 14 dager backup
– Dedikert e-post server
– Egen support person for din nettside

Les vilkår og betingelser for service og driftsavtale >

Spørsmål om serviceavtale?

Intern e-post server

Alle våre utviklerpakker for Wordpress leveres uten en dedikert e-post server. Det betyr at alle e-poster sendes lokalt ut fra serveroppsettet. Problemet med å ha det lokalt er at det ofte kan havne i søppelpost eller under reklame.

Derfor anbefaler vi å ta i bruk en e-post tjenester som Mailgun, Mailjet, SendGrid, Pepipost eller annet.

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Hva er managed hosting?

Managed hosting betyr at vi i WordpressPilot håndterer oppsett, serveroppdateringer, optimalisering, ressursbruk og brannmur av ditt dedikerte område på en server.

Vi har dette oppsettet fordi du og ditt team skal kunne ha fokus på utvikling og ikke styre med feil på maskinvare, sikkerhetsoppdateringer og nettverksproblemer.

Vår oppgave er da å sørge for at din nettside er oppe og kjører 100% året rundt uten problemer.

Spørsmål om managed hosting?