Hvordan sette opp domene med WordPressPilot?

Peke domene mot WordressPilot

For at webhotellet ditt skal fungere med domenet, så må det settes noen pekere på domenenivå. Dette gjøres hos din domeneleverandør (f.eks domeneshop). Vi anbefaler alle å sette opp domenet med Cloudflare før man peker domenet mot WordPressPilot. 

Les hvordan du setter opp Cloudflare med domenet ditt her >

Denne guiden er både for de som vil peke domenet fra domeneleverandør og via Cloudflare.
Du kan ikke kjøpe domene ditt hos WordPressPilot.

Pek via domeneleverandør >
Pek via Cloudflare >   

Peke domenet via domeneleverandør

Din domeneleverandør er typisk domeneshop, proisp, webhuset, uniweb, one.com osv.

Steg 1: Logg inn hos din domeneleverandør

For å peke mot våre servere, så må du logge inn der du har kjøpt domenet ditt. 

Steg 2: Logg inn hos WordPressPilot

Logg inn på brukeren din hos WordPressPilot. 

Steg 3: Gå til dine tjenester hos WordPressPilot

Finn så ditt domene under dine tjenester. Her skal du kopiere tallene som står bak “IP:”. Denne IPen skal brukes til å peke domene mot vår server.

Steg 4: Gå til DNS pekere hos domeneleverandør

Vi har tatt utgangspunkt i hvor du finner DNS pekere hos domeneshop. Sliter du med å finne DNS pekere hos din leverandør, så kan du enten ta kontakt med oss eller der du har kjøpt domene.

Steg 5: Legg til www oppføring (A record)

I boksen til venstre skal du skrive www og i boksen til høyre skal du legge inn IPen du fant under dine tjenester i vinduet til høyre. 

Steg 6: Legg til www oppføring (A record)

I boksen til venstre skal du skrive www og i boksen til høyre skal du legge inn IPen du fant under dine tjenester i vinduet til høyre. 

IPen som er brukt er bare et eksempel.

Steg 7: Legg til oppføring uten www (A record)

I denne oppføringen, så skal den venstre boksen være tom. Dette er en oppføring uten www. Se bilde nedenfor.

IPen som er brukt er bare et eksempel.

Steg 8: Oppsettet er nå fullført

Du har nå pekt domenet mot ditt webhotell. Det kan ta opptil 1-2 timer fra endringene er gjort til det vil være synlig.

Peke domenet via Cloudflare

For de som har Cloudflare satt opp, så anbefaler vi å bruke dette.

Steg 1: Logg inn hos WordPressPilot

Logg inn på brukeren din hos WordPressPilot. 

Steg 2: Gå til dine tjenester hos WordPressPilot

Finn så ditt domene under dine tjenester. Her skal du kopiere tallene som står bak “IP:”. Denne IPen skal brukes til å peke domene mot vår server.

Steg 3: Finn domenet ditt hos Cloudflare

Logg inn på Cloudflare og finn domenet du ønsker å peke mot WordPressPilot.

Steg 4: Trykk på DNS og Add record

I menyen til venstre, så må du finne den som heter DNS. Etter dette må du trykke på knappen Add record.

Steg 5: Legg til www oppføring (A record)

Type skal være A, name skal være www og IPv4 skal være IPen fra domenet på dine tjenester. Skru av den oransje skyen.

Trykk på bilde for full størrelse.

Steg 6: Legg til oppføring uten www (A record)

Type skal være A, name skal være @ og IPv4 skal være IPen fra domenet på dine tjenester. Skru av den oransje skyen.

Trykk på bilde for full størrelse.

Steg 7: Oppsettet er nå fullført

Du har nå pekt domenet mot ditt webhotell. Det kan ta opptil 1-2 timer fra endringene er gjort til det vil være synlig.

Trenger du hjelp med oppsett av domene?

Ta gjerne kontakt med oss, så skal vi bistå deg i denne prosessen.

Ekstern e-post server

Bedriftspakken leveres med e-post server som er koblet opp mot Mailgun. Dette er noe vi setter opp for deg helt gratis. Du kan sende 10 000 e-poster per måned via serveren. 

E-post transaksjoner kan da sendes fra hvilket som helst navn fra nettstedet ditt (f.eks support@dittdomene.no). Transaksjons e-poster kan være ordre, kontaktskjemaer, glemt passord og mer. 

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Service og driftstavtale

En service og driftsavtale er for bedrifter som ønsker en profesjonell Wordpress partner til å bistå med å holde nettsiden oppe til dagens standard. Vår oppgave er å sørge for at alt fungerer som det skal. 

En service og driftsavtale innebærer:
– Oppdateringer av template
– Oppdateringer av plugins
– Sikkerhet
– Personvern (GDPR)
– 14 dager backup
– Dedikert e-post server
– Egen support person for din nettside

Les vilkår og betingelser for service og driftsavtale >

Spørsmål om serviceavtale?

Intern e-post server

Alle våre utviklerpakker for Wordpress leveres uten en dedikert e-post server. Det betyr at alle e-poster sendes lokalt ut fra serveroppsettet. Problemet med å ha det lokalt er at det ofte kan havne i søppelpost eller under reklame.

Derfor anbefaler vi å ta i bruk en e-post tjenester som Mailgun, Mailjet, SendGrid, Pepipost eller annet.

Spørsmål om oppsett rundt e-post?

Hva er managed hosting?

Managed hosting betyr at vi i WordpressPilot håndterer oppsett, serveroppdateringer, optimalisering, ressursbruk og brannmur av ditt dedikerte område på en server.

Vi har dette oppsettet fordi du og ditt team skal kunne ha fokus på utvikling og ikke styre med feil på maskinvare, sikkerhetsoppdateringer og nettverksproblemer.

Vår oppgave er da å sørge for at din nettside er oppe og kjører 100% året rundt uten problemer.

Spørsmål om managed hosting?